tiistai 23. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 2

Repliikki parhaalta naishahmolta

Kuten vuonna 2023 julkaistussa top-listassa jo sanoinkin, niin suosikkini Disneyn naishahmoista on Mirabel eikä se mielipide ole muuttunut ollenkaan. Kerron tähän kohtaan huomautuksena, että yritän ottaa tähän haasteeseen sellaisia repliikkejä, joita ei olla huomioitu täällä blogissa aiemmin, mutta saatan tehdä poikkeuksia joidenkin päivien kohdalla. Tässä siis tulee repliikki Mirabelilta.



- Sun silmäs nykii taas.


Kuka Disneyn naishahmoista on sinun suosikkisi ja mikä hänen repliikeistään sinulla tulee ensimmäisenä mieleen?

maanantai 22. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 1

Repliikki parhaasta Disney-elokuvasta

Tästä postauksesta käynnistyy 15 päivää kestävä Disney-repliikkihaaste. Kuten tuossa tummennetussa tekstissä lukee, niin ensimmäisenä on vuorossa repliikki parhaasta Disney-elokuvasta. Kuten olen vanhoissa postauksissa sanonut, niin minun suosikkini Disney-elokuvista on Frozen, josta siis tämän päivän repliikki on otettu. Mietin pitkään, että ottaisin tähän jonkun repliikin Olafilta, mutta päädyin sitten lopulta tähän, minkä valitsin.



- On kruunajaispäivä.



Mikä on sinun suosikkisi Disney-elokuvista ja mikä repliikki sinulle tulee siitä elokuvasta ensimmäisenä mieleen?


Haluan tähän kohtaan sanoa, että tietyltä hahmolta tai tietystä elokuvasta olevat repliikit eivät aina välttämättä ole suosikkirepliikkejäni siltä hahmolta tai siitä elokuvasta. Olen valinnut useimpiin tämän haasteen kohtiin ensimmäisenä mieleeni tulleen repliikin. Muistakaa myös se, että voitte yhä jättää Disneyhyn liittyviä kysymyksiä edellisen postauksen kommentteihin. Niiden kysymiseen on aikaa heinäkuun kymmenenteen päivään asti.

perjantai 19. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste ja kysymyspostaus

Hei vain kaikki ja hyvää juhannusta. Aion nyt kertoa teille siitä projektista, josta olen maininnut muutaman kerran, sekä asiasta, johon tarvitsen apua teiltä lukijoilta. Tässä kohtaa sanon, että olen jo aloittanut blogin 8-vuotispostauksen suunnittelun, sillä kyseessä on sen verran paljon työtä vaativa aihe, että se oli parempi aloittaa ajoissa. En paljasta siitä aiheesta muuta kuin sen, että se on lista. Minulla on mielessäni muutama asia, jonka haluan tehdä ennen elokuuta. Ne asiat liittyvät siihen projektiin, sekä siihen, missä tarvitsen teidän apuanne. Aloitetaan siitä projektista. Muistatteko sen 30 päiväisen Disney-haasteen, jonka tein vuoden 2022 syyskuussa? Olen miettinyt muutaman kuukauden, että voisin tehdä taas jonkun Disney-haasteen. Kävinkin yhtenä päivänä etsimässä sellaisia netistä ja siellä tuli vastaan 15 päiväinen Disney-repliikkihaaste, jonka aion täällä blogissa toteuttaa. Aion siis julkaista joka päivä postauksen, jossa vastaan tiettyyn kysymykseen haasteesta. Ensimmäinen osa haasteesta ilmestyy maanantaina. Laitan tähän vielä kuvan kyseisestä repliikkihaasteesta.

Sitten se asia, johon tarvitsen teidän apuanne. Olen julkaissut täällä blogissa jo 10 postausta Disneyhyn liittyvistä kysymyksistä. Nyt te saatte kysyä minulta Disneyhyn liittyviä kysymyksiä. Kysykää mieluiten sellaisia kysymyksiä, joihin pystyn oikeasti vastaamaan jotain eikä sellaista, mitä olen itse kysynyt niissä Disneyhyn liittyviä kysymyksiä -postauksissa. Minä en tiedä kuka on Herttuattaren pentujen isä. Laittakaa siis tämän postauksen kommentteihin Disney-aiheisia kysymyksiä. Vastaan niihin kysymyksiin heinäkuun loppupuolella. Aikaa kysymysten lähettämiseen on 10.7. asti. Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka niitä kysymyksiä laittavat.

torstai 18. kesäkuuta 2026

Daveigh Chase on kuollut

Kuten tiedätte, niin minun oli tarkoitus julkaista seuraava postaus muista aiheista, mutta luin äsken uutisia ja sain tietää siellä jotain, mistä minun on mainittava täällä. Lilo ja Stitch -elokuvissa ja -sarjassa Liloa ääninäytellyt Daveigh Chase kuoli toissapäivänä 35-vuotiaana aivokalvontulehdukseen ja verenmyrkytykseen.




R. I. P. Daveigh Chase (1990-2026)

keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

Toy Story 5 (arvostelu)

Bonniella on ollut vaikeuksia ystävien hankkimisessa eikä tilannetta helpota se, että kaikki naapuruston lapset viettävät aikansa laitteiden ääressä. Niin käy lopulta myös Bonnielle, joka saa lahjaksi Lilypad-nimisen tabletin. Jessien ja muiden lelujen täytyy keksiä keino hankkiutua laitteesta eroon ennen kun se saa Bonnien lopullisesti valtaansa ja ajautumaan vääränlaiseen seuraan.

Toy Story 5 on Pixarin tekemän Toy Story -elokuvasarjan 5. osa. Tällä kertaa elokuvan pääteemaksi on otettu se, kun lapset alkavat kiinnostua tekniikasta ja leluilla leikkiminen alkaa sen vuoksi jäädä vähemmälle jo tavallista nuorempana. Lelujen ja laitteiden erilaiset tarkoitukset ovatkin paljon esillä koko elokuvan ajan.

Aikaisemmista Toy Story -elokuvista poiketen päähenkilönä nähdään tällä kertaa toisessa osassa mukaan tullut lehmityttönukke Jessie. Pidän siitä, että Jessie saa tässä elokuvassa aiempaa isomman roolin, sillä hän on ollut aina yksi suosikeistani Toy Story -hahmoista. Toy Story 5 avaa Jessien taustoja aiempaa enemmän, sillä elokuvassa päästään näkemään hänen aikaansa Emily-tytön leluna. Siihen aikaan liittyviä kohtauksia nähdään myös elokuvan nykyhetkessä.

Viidennessä osassa nähdään tietenkin myös kaikki muut aikaisemmissa osissa mukana olleet lelut, kuten avaruusfiguuri Buzz Lightyear, mollamaijanukke Maija, siililelu Piikkis, säästöpossu Röh, Perunapäät, Napakymppi-hevonen, vieterikoira Slinky, lusikkahaarukasta askarreltu Kahveli, sekä dinosauruslelut Rex ja Triksi. Myös neljännessä elokuvassa kadonneeksi leluksi ryhtynyt Woody on mukana. Näistä hahmoista ainoastaan Woody, Buzz ja Napakymppi saavat oikeaa tekemistä muiden lelujen jäädessä syrjään. Ihmishahmoista viidenteen osaan palaa Bonnie vanhempineen.

Uusina hahmoina viidennessä Toy Story -elokuvassa nähdään Lilypad-tabletti, hevosista kiinnostunut Blaze-niminen tyttö, sekä muutamia muita teknisiä laitteita. Uudet hahmot toimivat tarinassa hyvin ja laitteista alkaa elokuvan edetessä paljastua muitakin puolia kuin koukuttaminen, sillä elokuva esittelee niissä sekä hyviä, että huonoja puolia.

Silloin kun viidennestä Toy Story -elokuvasta ilmoitettiin ensimmäisen kerran, niin ensimmäinen asia, mitä mietin oli se miten Woody tulisi olemaan siinä mukana vai tulisiko olemaan ollenkaan. Pidän tavasta, jolla Woody tuotiin muiden lelujen avuksi, mutta myös Bo Peep ja muut kadonneet lelut olisivat voineet olla enemmän mukana, sillä heidät nähdään vain hetken ajan muutamissa kohdissa.

Käsikirjoituksen puolesta Toy Story 5 toimii hyvin ja pidän siitä, että leikkiminen (vaikkei sitä nähdä paljoakaan) on saanut uusia muotoja. Pidän tavasta, jolla mielikuvituskohtaukset ollaan tässä elokuvassa tehty. Tärkeimmät hahmot saavat tarpeeksi tarinaa eteenpäin vievää tekemistä ja muutama aluksi turhalta vaikuttanut juonikuvio muuttuukin yhtäkkiä merkittäväksi osaksi tapahtumien kulkua. Kuten aikaisemmissa Toy Storeissa, niin myös tässä viidennessä tärkeitä teemoja ovat ystävyys ja lelujen oikea tarkoitus lapsen elämässä.

Voisin siis sanoa, että Toy Story 5 ei ole niin turha kuin millaiseksi sen aluksi kuvittelin. En osaa vielä sanoa kuinka korkealle se tulisi Toy Story -elokuvien listalla menemään, mutta on tämä ainakin neljättä osaa parempi. Tarina ja kaikki siihen liittyvät asiat toimivat hyvin, joten minun mielestäni jokaisen pitäisi nähdä Toy Story 5 edes kerran. Isoin miinus liittyy siihen, ettei tässä elokuvassa kuulla On sulla ystävä -laulua, mutta sen voi ehkä antaa anteeksi.


Päivitän Woodyn hahmoesittelyn sitten kun Toy Story 5 löytyy suoratoistosta.

Seuraavassa postauksessa kerron tarkemmin edellisessä postauksessa ohimennen mainitusta projektista, minkä lisäksi kerron eräästä asiasta, johon tarvitsen apua teiltä lukijoilta. Seuraava postaus ilmestyy loppuviikosta.

Kertokaa kommenteissa omia ajatuksianne elokuvasta Toy Story 5.

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Hahmofaktat: Stitch

Kuten lupasinkin, niin tällä viikolla tulee vielä kolmas postaus, joka siis on tämä jota tällä hetkellä luet. Kuten otsikossa lukee, niin tämä postaus on Hahmofaktat-sarjan uusi osa. Tämä on muuten näin sivumennen sanoen blogin 626. postaus, joten siksi kerron nyt faktoja kokeesta 626, joka tunnetaan paremmin nimellä Stitch. Tässä siis tulee faktoja Stitchistä.


1. Chris Sanders loi Stitchin ja antoi tälle myös äänensä



2. Stitch on Lilo ja Stitch -elokuvasarjan hahmoista ainoa, jonka nimi esiintyy jokaisen Lilo ja Stitch -elokuvan nimessä



3. Lilo ja Stitch -elokuvassa on poistettu kohtaus, jossa Stitch tappoi Pusse-kalan, mistä hän olisi oppinut pahojen tekojensa seurauksia, sekä ymmärtänyt kuolevaisuutta paremmin, mutta kohtaus otettiin pois, sillä tekijöiden mielestä olisi ollut luonnotonta, jos päähenkilö olisi tappanut jonkun ja sillä oltaisiin näytetty huonoa esimerkkiä lapsille



4. Stitch on Jumban luomista koekappaleista yksi ensimmäisistä, joka on onnistunut



5. Stitchillä on illeismi, mikä tarkoittaa sitä, että hän puhuu itsestään kolmannessa persoonassa



6. Stitchin lempiruoka on kookoskakku



7. Stitchin veri on vaaleanpunaista



8. Chris Sandersin mukaan Stitchillä piti alun perin olla vihreä turkki ja pienemmät silmät



9. Alun perin Sanders loi Stitchin lastenkirjaa varten vuonna 1981, mutta tätä lastenkirjaa ei ikinä julkaistu



10. Stitchin tehtävänä oli aiheuttaa kaaosta



Siinä siis oli faktoja 626:esta eli Stitchistä. Kertokaa kommenteissa tiesittekö jotain näistä faktoista ennen tämän postauksen lukemista ja tulivatko jotkut faktat uutena tietona. Kertokaa myös, jos tiedätte Stitchistä jotain faktoja, mitä ei tässä postauksessa mainittu.

Olen valmistellut loppukevään ajan erästä projektia, jota tullaan näkemään täällä blogissa lähiaikoina aika paljon, mutta kerron siitä tarkemmin ensi viikon lopulla. Sitä ennen julkaisen arvostelun elokuvasta Toy Story 5.

perjantai 12. kesäkuuta 2026

Helinä-keiju ja Mikä-mikä-hirviön arvoitus (arvostelu)

Vihreä komeetta saapuu Keijupoukamaan ja sen seurauksena salaperäinen Mikä-mikä-hirviö herää lähes 1000 vuotta kestäneestä horroksestaan ja alkaa rakentaa kivitorneja. Helinä ystävineen yrittää saada selville hirviön todellisen luonteen ja aikomukset ennen kun vartijakeijut löytävät sen.

Helinä-keiju ja Mikä-mikä-hirviön arvoitus on Disneytoon Studiosin tuottama elokuva, joka julkaistiin Suomessa ja Iso-Britanniassa vuoden 2014 joulukuussa. Amerikassa elokuva julkaistiin vuoden 2015 maaliskuussa. Helinä-keiju ja Mikä-mikä-hirviön arvoitus on kuudes ja viimeinen elokuva, joka kertoo Helinä-keijun elämästä ennen kun hän tapasi Peter Panin. Olen arvostellut kaikki aiemmat Helinä-keiju -elokuvat vuonna 2023 päättyneessä Nostalgia-sarjassa.

Aikaisemmista Helinä-keiju -elokuvista poiketen pääosassa on tällä kertaa itse Helinän sijasta eläinkeiju Fawn. Helinä ei kuitenkaan ole pelkkä sivuhahmo, mutta Fawnin rooli on tässä elokuvassa vähän isompi kuin Helinän rooli. Elokuvan alussa käsitellään paljon sitä, että Fawnilla on vaikeuksia ymmärtää milloin kannattaa kuunnella sydäntä ja milloin järkeä. Fawnin ristiriitaisuus tässä asiassa on meinannut saattaa Keijupoukaman usein vaaraan eikä Mikä-mikä-hirviön saapuminen kuvioihin tee tilanteesta yhtään helpompaa.

Helinän ja Fawnin lisäksi elokuvassa nähdään tietenkin myös Vidia, Rosetta, Iridessa ja Silver. Heidän lisäksi ainoa aikaisemmissa Helinä-keiju -elokuvissa esiintynyt hahmo, joka tässä elokuvassa nähdään on kuningatar Okariina. Suurin osa tämän elokuvan hahmoista onkin siis sellaisia, joita ei ole ennen tätä viimeistä Helinä-keiju -elokuvaa nähty.

Elokuvan uusista hahmoista tärkein on ehdottomasti Mikä-mikä-hirviö, josta ei ihan heti ota selvää, että onko se hyvä vai paha. Fawn uskoo, etteivät kaikki pelottavalta näyttävät olennot ole aina välttämättä pahoja, joten hän tarkkailee Mikä-mikä-hirviötä ja yrittää selvittää mitä se aikoo tehdä, sekä salata sen olemassa olo muilta keijuilta niin pitkään kuin vain mitenkään on mahdollista. Fawnin ja myöhemmin Mörö-nimellä kutsutun Mikä-mikä-hirviön välille alkaa vähitellen muodostua ystävyys ja Mörön todelliset aikeet alkavat vähitellen selvitä.

Mörön lisäksi uusista hahmoista keskeisimmässä osassa nähdään vartijakeijut. Heistä isoimman roolin saa Nix, joka ottaa tehtäväkseen jahdata Möröä ja vangita se, jotta Keijupoukama pysyisi turvassa. Nix ottaa vartijan työnsä vakavasti ja tekeekin kaiken mahdollisen suojellakseen Keijupoukaman keijuja vaaroilta. Välillä Nix saattaa tosin toimia vähän hätäisesti, mutta hän ei silti tarkoita koskaan mitään pahaa.

Tunteen ja järjen ristiriitaisuuksien selvittämisen lisäksi elokuvan teemoihin ja opetuksiin kuuluvat ystävyys, sekä se, että joitain ideoita kannattaa harkita edes hetken pidempään ennen kun niitä alkaa toteuttaa. Tärkeänä opetuksena elokuvassa on myös se, että kaikki ei ole aina sitä miltä näyttää eikä epäillyttäviltä vaikuttavia olentoja pidä leimata pahoiksi heti ensinäkemältä. Kuten aikaisemmissa Helinä-keiju -elokuvissa, niin myös tässä elokuvassa yksi tärkeimmistä teemoista on yhteistyön merkitys.

Helinä-keiju -elokuvat ovat minun mielestäni aivan liian aliarvostettuja, joten siksi jokaisen tulisi katsoa ne kaikki edes kerran. Muiden Helinä-keiju -elokuvien lailla myös Mikä-mikä-hirviön arvoitus käsittelee tärkeitä aiheita, joista kuka tahansa voi ottaa oppia. Myös musiikki on tässä elokuvassa upeaa eikä animointi jää yhtään sen huonommaksi. Käsikirjoituksen puolesta Helinä-keiju ja Mikä-mikä-hirviön arvoitus on myös hyvä elokuva, vaikka jotkut asiat oltaisiin ehkä voitu toteuttaa edes vähän paremmin. Kuten jo aiemmin sanoinkin, niin suosittelen tätä, sekä muita Helinä-keiju -elokuvia katsottavaksi edes kerran.


Kertokaa kommenteissa omia ajatuksianne tästä elokuvasta.

Julkaisen tällä viikolla poikkeuksellisesti kolme postausta, sillä minulla on mielessäni yksi postaus, jonka haluan saada julkaistua ennen Toy Story 5:en arvostelua. Seuraava postaus ilmestyy blogiin ylihuomenna.