torstai 25. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 4

Repliikki parhaalta Pixar-hahmolta

Minun suosikkini Pixar-hahmoista on Up-elokuvassa esiintyvä Dogi. Sanoin aiemmin tämän haasteen aikana, että yrittäisin ottaa tähän sellaisia repliikkejä, joita ei olla täällä blogissa huomioitu. Sanoin myös sen, että saattaisin tehdä joidenkin päivien kohdalla poikkeuksen, kuten tällä kertaa. Tämä repliikki Dogilta on ollut täällä blogissa esillä jo muutaman kerran, mutta kyseessä on Dogin muistettavin repliikki, joten siksi otin sen mukaan tähän.


- Me vasta tavattiin ja mä rakastan sua.


Kuka on sinun suosikkisi Pixar-hahmoista ja mikä hänen repliikeistään sinulla tulee ensimmäisenä mieleen?

keskiviikko 24. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 3

Repliikki parhaalta mieshahmolta

Olen sanonut tämän jo vuonna 2023 julkaistussa top-listassa ja olen yhä samaa mieltä siitä, että suosikkini Disneyn mieshahmoista on Encantossa esiintyvä Bruno.



- Tulevaisuutta ei voi hoputtaa.



Kuka on sinun suosikkisi Disneyn mieshahmoista ja mikä hänen repliikeistään sinulla tulee ensimmäisenä mieleen?

tiistai 23. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 2

Repliikki parhaalta naishahmolta

Kuten vuonna 2023 julkaistussa top-listassa jo sanoinkin, niin suosikkini Disneyn naishahmoista on Mirabel eikä se mielipide ole muuttunut ollenkaan. Kerron tähän kohtaan huomautuksena, että yritän ottaa tähän haasteeseen sellaisia repliikkejä, joita ei olla huomioitu täällä blogissa aiemmin, mutta saatan tehdä poikkeuksia joidenkin päivien kohdalla. Tässä siis tulee repliikki Mirabelilta.



- Sun silmäs nykii taas.


Kuka Disneyn naishahmoista on sinun suosikkisi ja mikä hänen repliikeistään sinulla tulee ensimmäisenä mieleen?

maanantai 22. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste, päivä 1

Repliikki parhaasta Disney-elokuvasta

Tästä postauksesta käynnistyy 15 päivää kestävä Disney-repliikkihaaste. Kuten tuossa tummennetussa tekstissä lukee, niin ensimmäisenä on vuorossa repliikki parhaasta Disney-elokuvasta. Kuten olen vanhoissa postauksissa sanonut, niin minun suosikkini Disney-elokuvista on Frozen, josta siis tämän päivän repliikki on otettu. Mietin pitkään, että ottaisin tähän jonkun repliikin Olafilta, mutta päädyin sitten lopulta tähän, minkä valitsin.



- On kruunajaispäivä.



Mikä on sinun suosikkisi Disney-elokuvista ja mikä repliikki sinulle tulee siitä elokuvasta ensimmäisenä mieleen?


Haluan tähän kohtaan sanoa, että tietyltä hahmolta tai tietystä elokuvasta olevat repliikit eivät aina välttämättä ole suosikkirepliikkejäni siltä hahmolta tai siitä elokuvasta. Olen valinnut useimpiin tämän haasteen kohtiin ensimmäisenä mieleeni tulleen repliikin. Muistakaa myös se, että voitte yhä jättää Disneyhyn liittyviä kysymyksiä edellisen postauksen kommentteihin. Niiden kysymiseen on aikaa heinäkuun kymmenenteen päivään asti.

perjantai 19. kesäkuuta 2026

Repliikkihaaste ja kysymyspostaus

Hei vain kaikki ja hyvää juhannusta. Aion nyt kertoa teille siitä projektista, josta olen maininnut muutaman kerran, sekä asiasta, johon tarvitsen apua teiltä lukijoilta. Tässä kohtaa sanon, että olen jo aloittanut blogin 8-vuotispostauksen suunnittelun, sillä kyseessä on sen verran paljon työtä vaativa aihe, että se oli parempi aloittaa ajoissa. En paljasta siitä aiheesta muuta kuin sen, että se on lista. Minulla on mielessäni muutama asia, jonka haluan tehdä ennen elokuuta. Ne asiat liittyvät siihen projektiin, sekä siihen, missä tarvitsen teidän apuanne. Aloitetaan siitä projektista. Muistatteko sen 30 päiväisen Disney-haasteen, jonka tein vuoden 2022 syyskuussa? Olen miettinyt muutaman kuukauden, että voisin tehdä taas jonkun Disney-haasteen. Kävinkin yhtenä päivänä etsimässä sellaisia netistä ja siellä tuli vastaan 15 päiväinen Disney-repliikkihaaste, jonka aion täällä blogissa toteuttaa. Aion siis julkaista joka päivä postauksen, jossa vastaan tiettyyn kysymykseen haasteesta. Ensimmäinen osa haasteesta ilmestyy maanantaina. Laitan tähän vielä kuvan kyseisestä repliikkihaasteesta.

Sitten se asia, johon tarvitsen teidän apuanne. Olen julkaissut täällä blogissa jo 10 postausta Disneyhyn liittyvistä kysymyksistä. Nyt te saatte kysyä minulta Disneyhyn liittyviä kysymyksiä. Kysykää mieluiten sellaisia kysymyksiä, joihin pystyn oikeasti vastaamaan jotain eikä sellaista, mitä olen itse kysynyt niissä Disneyhyn liittyviä kysymyksiä -postauksissa. Minä en tiedä kuka on Herttuattaren pentujen isä. Laittakaa siis tämän postauksen kommentteihin Disney-aiheisia kysymyksiä. Vastaan niihin kysymyksiin heinäkuun loppupuolella. Aikaa kysymysten lähettämiseen on 10.7. asti. Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka niitä kysymyksiä laittavat.

torstai 18. kesäkuuta 2026

Daveigh Chase on kuollut

Kuten tiedätte, niin minun oli tarkoitus julkaista seuraava postaus muista aiheista, mutta luin äsken uutisia ja sain tietää siellä jotain, mistä minun on mainittava täällä. Lilo ja Stitch -elokuvissa ja -sarjassa Liloa ääninäytellyt Daveigh Chase kuoli toissapäivänä 35-vuotiaana aivokalvontulehdukseen ja verenmyrkytykseen.




R. I. P. Daveigh Chase (1990-2026)

keskiviikko 17. kesäkuuta 2026

Toy Story 5 (arvostelu)

Bonniella on ollut vaikeuksia ystävien hankkimisessa eikä tilannetta helpota se, että kaikki naapuruston lapset viettävät aikansa laitteiden ääressä. Niin käy lopulta myös Bonnielle, joka saa lahjaksi Lilypad-nimisen tabletin. Jessien ja muiden lelujen täytyy keksiä keino hankkiutua laitteesta eroon ennen kun se saa Bonnien lopullisesti valtaansa ja ajautumaan vääränlaiseen seuraan.

Toy Story 5 on Pixarin tekemän Toy Story -elokuvasarjan 5. osa. Tällä kertaa elokuvan pääteemaksi on otettu se, kun lapset alkavat kiinnostua tekniikasta ja leluilla leikkiminen alkaa sen vuoksi jäädä vähemmälle jo tavallista nuorempana. Lelujen ja laitteiden erilaiset tarkoitukset ovatkin paljon esillä koko elokuvan ajan.

Aikaisemmista Toy Story -elokuvista poiketen päähenkilönä nähdään tällä kertaa toisessa osassa mukaan tullut lehmityttönukke Jessie. Pidän siitä, että Jessie saa tässä elokuvassa aiempaa isomman roolin, sillä hän on ollut aina yksi suosikeistani Toy Story -hahmoista. Toy Story 5 avaa Jessien taustoja aiempaa enemmän, sillä elokuvassa päästään näkemään hänen aikaansa Emily-tytön leluna. Siihen aikaan liittyviä kohtauksia nähdään myös elokuvan nykyhetkessä.

Viidennessä osassa nähdään tietenkin myös kaikki muut aikaisemmissa osissa mukana olleet lelut, kuten avaruusfiguuri Buzz Lightyear, mollamaijanukke Maija, siililelu Piikkis, säästöpossu Röh, Perunapäät, Napakymppi-hevonen, vieterikoira Slinky, lusikkahaarukasta askarreltu Kahveli, sekä dinosauruslelut Rex ja Triksi. Myös neljännessä elokuvassa kadonneeksi leluksi ryhtynyt Woody on mukana. Näistä hahmoista ainoastaan Woody, Buzz ja Napakymppi saavat oikeaa tekemistä muiden lelujen jäädessä syrjään. Ihmishahmoista viidenteen osaan palaa Bonnie vanhempineen.

Uusina hahmoina viidennessä Toy Story -elokuvassa nähdään Lilypad-tabletti, hevosista kiinnostunut Blaze-niminen tyttö, sekä muutamia muita teknisiä laitteita. Uudet hahmot toimivat tarinassa hyvin ja laitteista alkaa elokuvan edetessä paljastua muitakin puolia kuin koukuttaminen, sillä elokuva esittelee niissä sekä hyviä, että huonoja puolia.

Silloin kun viidennestä Toy Story -elokuvasta ilmoitettiin ensimmäisen kerran, niin ensimmäinen asia, mitä mietin oli se miten Woody tulisi olemaan siinä mukana vai tulisiko olemaan ollenkaan. Pidän tavasta, jolla Woody tuotiin muiden lelujen avuksi, mutta myös Bo Peep ja muut kadonneet lelut olisivat voineet olla enemmän mukana, sillä heidät nähdään vain hetken ajan muutamissa kohdissa.

Käsikirjoituksen puolesta Toy Story 5 toimii hyvin ja pidän siitä, että leikkiminen (vaikkei sitä nähdä paljoakaan) on saanut uusia muotoja. Pidän tavasta, jolla mielikuvituskohtaukset ollaan tässä elokuvassa tehty. Tärkeimmät hahmot saavat tarpeeksi tarinaa eteenpäin vievää tekemistä ja muutama aluksi turhalta vaikuttanut juonikuvio muuttuukin yhtäkkiä merkittäväksi osaksi tapahtumien kulkua. Kuten aikaisemmissa Toy Storeissa, niin myös tässä viidennessä tärkeitä teemoja ovat ystävyys ja lelujen oikea tarkoitus lapsen elämässä.

Voisin siis sanoa, että Toy Story 5 ei ole niin turha kuin millaiseksi sen aluksi kuvittelin. En osaa vielä sanoa kuinka korkealle se tulisi Toy Story -elokuvien listalla menemään, mutta on tämä ainakin neljättä osaa parempi. Tarina ja kaikki siihen liittyvät asiat toimivat hyvin, joten minun mielestäni jokaisen pitäisi nähdä Toy Story 5 edes kerran. Isoin miinus liittyy siihen, ettei tässä elokuvassa kuulla On sulla ystävä -laulua, mutta sen voi ehkä antaa anteeksi.


Päivitän Woodyn hahmoesittelyn sitten kun Toy Story 5 löytyy suoratoistosta.

Seuraavassa postauksessa kerron tarkemmin edellisessä postauksessa ohimennen mainitusta projektista, minkä lisäksi kerron eräästä asiasta, johon tarvitsen apua teiltä lukijoilta. Seuraava postaus ilmestyy loppuviikosta.

Kertokaa kommenteissa omia ajatuksianne elokuvasta Toy Story 5.